Alin Cristea – Jurnal de lectură: Portrete din cioburi

Portret din cioburi, volumul I – Ligia Seman, Editura Cetate Deva, Deva, 2010, 363 p.

„Reluînd lectura Portretelor din cioburi în această seară, m-am reîntîlnit cu o lume pe care o cunosc destul de bine, cea a anilor ’80 din România comunistă, în care oamenii aveau o personalitate fragmentată, cu un psihic schizoid, amprentat de dedublarea pe care sistemul ideologic ateist o provoca și o permanentiza.

Drama psihologică de felul acesta nu e întîlnită, desigur, doar în spațiul ideologiilor totalitare, din acest punct de vedere romanul Ligiei Seman transgresînd, cu succes, frontiere etnice, naționale, ideologice, de epocă sau de vîrstă.

Eu, cel puțin, m-am recunoscut în mai multe personaje. Și în mai multe situații. Dincolo însă de reacțiile mele emotive sau raționaliste, preocupat fiind, de ani buni, de fragmentarea eului din societatea postmodernă (și postpostmodernă, cea a divertismentului), în ultimele săptămîni am privit în mai multe rînduri coperta primului volum, aducîndu-mi de fiecare dată de o imagine cu o oglindă spartă pe mai multe direcții, în care chipul care se privea era, desigur, fragmentat.

Reîntîlnirea cu romanul portretciobist m-a fermecat mai mult decît eram pregătit – capitolele 8-10 par să fie cele mai importante dintre cele de pînă acum.”

Vezi:

Jurnal de lectură: Portrete din cioburi (3)
Jurnal de lectură: Portrete din cioburi (2)
Jurnal de lectură: Portrete din cioburi (1)

Lasă un comentariu